Linkbuilding is één van de belangrijkste en meest onderschatte onderdelen van SEO. Iedere nieuwe website heeft backlinks nodig om te kunnen ranken. Maar doe je dit te veel, dan kan je er voor worden afgestraft. Heb je al eens iets gedaan aan linkbuilding? Of besteed je het liever uit? In dit artikel geef ik 6 bruikbare tips waarmee je zelf aan de slag kan.

Jij bent de expert in jouw vakgebied: dus schrijf daarover!

Een link krijgen als je een commerciële tekst hebt geschreven, is ontzettend lastig. Maar als jij expert bent in jouw vakgebied, heb je daardoor belangrijke kennis in huis die anderen niet hebben. Of nog beter: waar mensen naar zoeken. En dat kunnen allerlei zoekers zijn. Denk bijvoorbeeld aan scholieren voor een spreekbeurt, maar ook potentiële klanten die op zoek zijn naar informatie of mogelijke partners die op zoek zijn naar expertise voor een vruchtbare samenwerking.

Als je op een niet commerciële manier schrijft, maar echt puur vanuit jouw rol als expert, zal je merken dat je pagina steeds beter bezocht wordt. En dat is het niet enige. Zo’n pagina zal mogelijk ook vaak als bron gebruikt worden. En dat levert weer een backlink op.

Kortom: schrijf een uitgebreide tekst waarbij je volledig de diepte in gaat over een specifiek onderwerp of thema. En laat de lezer weten dat jij de expert bent op dit gebied.

Relevantie, relevantie, relevantie

Bij linkbuilding gaat het al lang niet meer om de hoeveelheid backlinks, maar om de kwaliteit. Ik heb websites uitstekend zien ranken met slechts 20-30 backlinks. Je kunt beter 10 goede, relevante backlinks hebben op een pagina, dan 100 nietszeggende domeinen zonder enige waarde. Als je linkbuilding wilt uitbesteden aan een partij, zal je vaak te horen krijgen dat ze bij plaatsingen van een link altijd rekening houden met specifieke waarden, zoals:

  • Hoge PA (pagina autoriteit)
  • Lage SPAM score
  • Hoge Trust Flow
  • Hoge Citation Flow

Maar de belangrijkste waarde wordt vaak vergeten, namelijk: relevantie. Ik heb liever een link op een website over het specifieke onderwerp met een lagere PA, dan een hoge PA in een niet relevante markt.

Met welke bedrijven doe je zoal zaken?

Neem jij een product of dienst af bij een extern bedrijf? Vast wel. Denk bijvoorbeeld aan:

    • Een koffie-abonnement
    • Een betaalde review plugin
    • Een chatfunctie
    • Betaalde WordPress plugins
    • Licenties van software en tools
    • Drinkwater op de zaak
    • Vers fruit op de zaak
    • Schoonmaakbedrijf
    • Glazenwasbedrijf
    • Misschien heb je onlangs je kantoor opnieuw laten inrichten of meubileren, etc.

Elk bedrijf is dol op recensies. Het is één van de beste manieren om potentiële klanten over de streep te trekken. En vaak krijg je dan het logo van je bedrijf met een link als je een recensie op hun website laat plaatsen.

Ga bij je bedrijf eens na welke abonnementen en diensten je zoal afneemt. En ontdek of er op die websites recensie-mogelijkheden zijn. Daarna vraag je of je een recensie kan achterlaten en heb je zomaar weer een gratis link op – meestal – de homepage van een bedrijf te pakken. Simpel, maar absoluut doeltreffend.

Wordt er over je bedrijf geschreven?

Google kent vele handigheidjes. Eén ervan is intext:. Als je dit voor een zoekopdracht in Google zet, krijg je alle resultaten waarbij je gewenste zoekopdracht in de content van een website voorkomt.

Als je dit toepast op jouw bedrijfsnaam, krijg je een overzicht van resultaten te zien van websites die over jouw bedrijf schrijven.

Controleer vervolgens of al deze vermeldingen ook naar je linken. Blijkbaar hebben deze websites iets met jou te maken gehad. Als dat positief is en ze linken nog niet naar jou, willen ze dat misschien wel doen als je er vriendelijk om vraagt.

Controleer foute links naar je concurrenten

Nu wordt het iets technischer, maar tegelijkertijd ook leuker. We gaan namelijk kijken of je een link kan krijgen op jouw favoriete website.

Heb jij er ook zo’n hekel aan dat je een pagina aanklikt en op een 404 pagina terecht komt? Google dus ook. En als je naar buiten linkt (externe link) naar een niet-bestaande pagina is dat ook nog eens een signaal naar Google dat je je website niet goed bijhoudt.

Met behulp van slimme tools, zoals Screaming Frog (die trouwens ook gratis te gebruiken is en waar ik enorm fan van ben), kan je erachter komen dat een website naar de pagina van een concurrent van je linkt, die niet meer bestaat. Je hebt vast een lijst met bedrijven waar jij maar al te graag een link op wilt hebben. Bekijk de externe links van deze website eens goed en ontdek of daar nuttige informatie tussen zit.

Screaming Frog

Vervolgens kan je die bedrijven mailen met de boodschap dat de pagina niet meer bestaat, maar dat jij natuurlijk een veel beter en actuele pagina hebt waar ze gebruik van kunnen maken.

Ontdek domeinnamen met veel backlinks die niet meer bestaan

Eigenlijk in het verlengde van punt 5: nu je toch al bezig bent met Screaming Frog, kun je met deze tool ook domeinnamen vinden die niet meer gebruikt worden. Wederom zoek je hierbij op websites waar jij het allerliefst een link op wilt. Denk aan autoriteiten in jouw markt, of overheidswebsites.

Als je de website door Screaming Frog laat crawlen, bekijk je het onderdeel “external” en sorteert op “status”. Je hebt hier verschillende resultaten, maar waar je op moet letten is de status: “DNS lookup failed”. Deze geeft namelijk aan dat de website niet meer online is.

Een website die niet meer online is, kan 3 dingen betekenen:

  1. De domeinnaam is nog altijd in bezit, maar wordt gewoon niet meer gebruikt.
  2. De domeinnaam is opgeheven en staat in quarantaine.
  3. De domeinnaam is vrijgekomen en kan opnieuw geregistreerd worden.

Vooral de laatste is erg interessant. Want je kunt deze domeinnaam dan zelf registreren. Als blijkt dat de betreffende domeinnaam erg veel interessante backlinks heeft, kan je twee dingen doen:

  1. De domeinnaam redirecten naar jouw bedrijfswebsite. De autoriteit van de domeinnaam gaat dan voor een groot gedeelte naar jouw website wat voor een boost kán zorgen.
  2. Een extra website op de betreffende domeinnaam zetten en van daaruit linken naar jou ervoor kiezen om de domeinnaam te redirecten naar jouw website of er een losse website van maken die naar jouw verwijst. Dat is iets meer werk, omdat je een nieuwe website online moet zetten.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar optie 2, omdat je dan de anchortekst en pagina waar naar toe wordt verwezen het beste kan controleren. Zo houd je een schoon linkprofiel en stuur je toch de overgebleven waarde van het domein door.

En nu… kun je met deze tips volledig uit de voeten?

Deze tips zijn er natuurlijk voor bedoeld om je meer inzicht te geven in de werkzaamheden rondom linkbuilding. Maar linkbuilding is nog veel meer dan dit. Wil je linkbuilding uitbesteden? Neem dan contact met mij op en ik doe een passend voorstel. Liever alleen je linkbuilding laten controleren? Ook dan kan, met behulp van een SEO audit.

Heb je deze blogs al gelezen?