Lokale vindbaarheid verhogen

Je regionale vindbaarheid verhogen kan op verschillende manieren. Ik kan je helpen of begeleiden met de volgende onderdelen:

  • Instellen, aanvullen en optimaliseren van Google My Business
  • Optimaliseren van je website op regioniveau
  • Zoekwoordonderzoek voor plaatsen in de regio
  • Contentpagina’s maken, specifiek op regioniveau
  • Linkbuilding uitvoeren om vindbaarheid van de nieuwe pagina’s te vergroten.
  • Helpen met reviews/recensies verzamelen in GMB
Betere vindbaarheid in jouw regio?

Voordelen van local SEO?

Stel, je woont in Arnhem en bent op zoek naar een makelaar. Je gaat naar Google en typt in “makelaar”. Vervolgens krijg je websites van makelaars uit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Haarlem te zien. Heb je als gebruiker daar iets aan? Nee. Je zoekt een makelaar in de regio. Het liefst in dezelfde woonplaats, zodat je niet te ver hoeft te rijden en ze know-how hebben van de regio.

Google heeft daar een algoritme aanpassing voor gemaakt, waardoor je op lokale zoektermen ook vaak alleen regionale bedrijven te zien krijgt.

Zoekwoorden in Google worden langer en gerichter
Steeds meer mensen gebruiken Google met langere zoektermen. Je zegt niet meer “makelaar”, maar “makelaar Arnhem” of “dichtstbijzijnde makelaar in Arnhem”. Dat biedt mogelijkheden. Het grootste voordeel is namelijk dat er op deze zoektermen minder concurrentie zit, terwijl ze vaak een hogere conversie hebben.

Mijn werkwijze in 4 stappen:

1. Instellen GMB

Is er al een GMB account? Dan loop ik hem door en vul ik hem aan. Anders maak ik een nieuw account aan.

2. Regio zoekwoordonderzoek

Met behulp van een regionaal zoekwoordonderzoek, ontdek ik welke plaatsen in jouw buurt de moeite waard zijn om toe te voegen.

3. Regionaal concurrentie onderzoek

Welke concurrenten zijn er? Hoe groot zijn ze? Zijn het alleen bedrijven uit de regio?

4. Vergroten zichtbaarheid en autoriteit

Met behulp van linkbuilding en content gaan we aan de slag met het verhogen van je lokale vindbaarheid.

Veelgestelde vragen

Antwoord op je vragen over lokale SEO

Lokale SEO is een verzamelnaam van de activiteiten die gedaan kunnen worden, om je lokale vindbaarheid te vergroten. Denk hierbij aan het verbeteren/optimaliseren van je GMB account, toevoegen van plaatspagina’s, optimaliseren van je website tbv regio’s, verbeteren van structured data.

Lokale zoektermen hebben over het algemeen een hogere conversie. Je klant is op zoek naar wat jij te bieden hebt in de regio. Dus als je dan ook in die regio actief bent, is de kans op een conversie veel hoger. Verder is de concurrentie lager, dus de kans op succes ook weer groter.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er bestaan helaas geen garanties in de wereld van SEO. Zoekmachine optimalisatie is een voortdurend veranderend proces waarbij je afhankelijk bent van meerdere externe factoren. Bijvoorbeeld: Je concurrentie staat ook niet stil? Ik kan dus wel een schatting doen op basis van bestaande links bij concurrenten, maar als zij in de tussentijd ook aan het linkbuilden zijn blijft er een gat ontstaan.

Daarnaast zijn rankingfactoren niet vastgelegd, en is er niemand die exact weet waar Google naar kijkt. Alle activiteiten rondom SEO zijn gebaseerd op ervaringen en studies die mogelijk alweer verouderd zijn.

Ik kan je dus niet vertellen wanneer je op 1 staat, maar wel dat ik alles op alles zet om het te realiseren.

Na de intake ga ik aan de slag met een voorstel. Dit voorstel is de overeenkomst die ondertekend retour gestuurd moet worden, voordat ik met de werkzaamheden aan de slag ga.

Ook ontvang je in dezelfde mail de algemene voorwaarden, die op mijn werkzaamheden van toepassing zijn. Bij het lezen van de mail en het ondertekenen van het voorstel, ga je akkoord met voorwaarden.