Zoekmachine optimalisatie

Wil je alles te weten komen over zoekmachine optimalisatie? Wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Of wat je voor werkzaamheden kan verwachten als je een SEO specialist inhuurt? De volgende onderwerpen komen aan bod:

Inhoudsopgave:

Wat is SEO?

SEO is de Engelstalige afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel: Zoekmachine optimalisatie. Onder zoekmachine optimalisatie verstaan we alle taken die nodig zijn om je website op de juiste keywords (zoekwoorden) te laten scoren in het organische gedeelte van zoekmachines, zoals Google en Bing.

Vaak wordt SEO ook wel Google Marketing genoemd, omdat verreweg de meeste bezoekers via Google komen. Toch moet je andere zoekmachines zeker niet uitsluiten. Soms loont het juist om je op andere zoekmachines, zoals Bing te richten, omdat de concurrentie dat niet doet EN ze vaak nog een flink stuk achterlopen op het algoritme van Google.

Wat is het verschil tussen SEO en Ads?

Omdat we het net al kort over het “organische gedeelte” van Google hebben gehad, heb je daar mogelijk vragen over. Want: wat bedoel ik nou met het organische gedeelte? En wat heb je dan nog meer? SEO richt zich volledig op het organische gedeelte, en daarmee bedoel ik het “gratis” gedeelte. Als je een zoekwoord in Google intypt, krijg je in de meeste gevallen eerst een reeks advertenties te zien. En daaronder verschijnen de organische resultaten.

seo vs ads

De advertenties zijn het betaalde gedeelte. Dit zijn de Google Ads (vroeger SEA, oftewel: Search Engine Advertising). Bij Ads sta je over het algemeen sneller bovenaan dan met SEO, maar betaal je een bedrag per click aan Google. Zodra je dus stopt met betalen, verdwijnen je advertenties en dus ook je bezoekers.

En dat is nou precies het mooie aan SEO. Met zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je hoog in Google komt en als je er eenmaal staat, klikken de bezoekers gratis door naar je website. Je ontvangt dus als het ware gratis verkeer, bezoekers en potentiële klanten. Natuurlijk is dat wel wat kort door de bocht. Want SEO kost vaak veel tijd en tijd kost geld. Maar als je eenmaal de autoriteit hebt opgebouwd, wordt het al heel snel rendabel.

Hoe werkt SEO?

Bouw een steengoede website en je staat bovenaan! Grapje, helaas. Maar je hebt wel meteen één van de belangrijkste onderdelen te pakken, namelijk: de basis. Een SEO specialist kan nog zo goed goochelen (nee, ik bedoel niet Googelen), maar als de website niet goed in elkaar zit, wordt het heel erg lastig en gaat het erg veel tijd kosten.

Er moet dus een goede website zijn. En de website kan natuurlijk door de SEO specialist wordt geoptimaliseerd, maar het helpt wel als deze is gebouwd in een toegankelijk CMS (beheer) systeem. De meest bekende is op dit moment WordPress.

Als je over een website beschikt, die goed te optimaliseren is, kunnen we beginnen met SEO. Nou kan je aan op verschillende manieren aan de slag gaan, maar dit is mijn stappenplan:

Begin met een SEO audit. Ontdek waar je staat, waar je kansen liggen en wat er zoal op technisch vlak nog moet gebeuren.
Werk een uitgebreid zoekwoordonderzoek (keyword research) uit. Wat zijn de belangrijkste zoekwoorden? En welke van deze zoekwoorden leveren je uiteindelijk geld op? Maak keuzes op basis van zoekintentie en concurrentie.
Breng je concurrentie in kaart. Wat voor spelers zijn dit? Hoe “groot” zijn ze qua autoriteit.

Nu is er voldoende informatie verzameld om met een gedegen SEO strategie te komen.

Uit welke werkzaamheden bestaat zoekmachine optimalisatie?

SEO werkzaamheden bestaan o.a. uit het volgende:

  • Content optimalisatie
  • Onpage optimalisatie
  • Linkbuilding
  • Technische SEO
  • Lokale SEO
  • Zoekwoordonderzoek
  • Concurrentie analyses

Wat is het verschil tussen onpage en offpage SEO?

Tussen de werkzaamheden zie je onpage optimalisatie staan. Naast onpage SEO is er ook offpage SEO. De verschillen zijn als volgt:

Onder onpage SEO worden alle werkzaamheden op de website zelf verstaan. Denk daarbij aan:

  • het schrijven van contentpagina’s
  • verbeteren van interne links
  • optimaliseren van de url structuur

Kortom: werkzaamheden die je zelf op de website kunt uitvoeren.

Onder offpage SEO worden alle activiteiten buiten jouw website verstaan. Dat zijn werkzaamheden die dus los staan van je website, maar wel de rankings en naamsbekendheid van je website kunnen beïnvloeden. Denk daarbij aan het verzamelen van reviews over je website of backlinks naar je website.

De 3 belangrijkste pijlers van SEO

Om de hoeveelheid werkzaamheden logischer in te delen, maken we gebruik van 3 verschillende pijlers:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit

Content

Content = King. Oftewel: content is extreem belangrijk. En dat is absoluut waar. Een perfect geoptimaliseerde website met een matige hoeveelheid content, zal niet snel goed presteren.

Maar wat is content nu eigenlijk? Onder content verstaan we alle manieren op een website om informatie door te geven aan de bezoeker. Een veelgemaakte fout is dat mensen content altijd als tekst zien. En nou is tekst zeker één van de belangrijkste onderdelen van content, maar het is niet de enige. Ook afbeeldingen, grafieken, tabellen, video’s, infographics en podcasts behoren tot de categorie “content”.

Onder content optimalisatie wordt dan ook niet alleen de tekstblokken op je website verstaan, maar de gehele manier van informatie verschaffen op je website.

Titles en metadescriptions
Naast content on page, oftewel op je website, is er ook content wat je te zien krijgt als je je website in Google tegenkomt. Dit zijn de title en metadescription van je website. Daarmee ziet een bezoeker dus wie je bent en wat je kan vinden op de pagina als ze naar je doorklikken.

Het optimaliseren van de title en description is heel belangrijk. Niet alleen is dit dé manier om aan Google de belangrijkste zoekwoord voor de pagina door te geven. Maar nog belangrijker: het zorgt ervoor dat een bezoeker wel of niet naar je website doorklikt. Je kan namelijk wel op 1 staan in Google, maar als je title de bezoekers niet aanspreekt, waardoor ze op positie 2 klikken, zak je vanzelf weer naar beneden. Lees hier meer over content optimalisatie.

Techniek (Technische SEO)

Een technische SEO specialist is in staat om een website te bouwen, onderhouden en te optimaliseren. Onder technische SEO worden alle werkzaamheden verstaan om een website te verbeteren op het gebied van structuur, snelheid, voorkomen van error’s en meer.

Het komt erop neer dat technische SEO ervoor zorgt dat de website doet, wat het hoort te doen op een zo snel en gebruiksvriendelijke manier. Zo zorg je er dus voor dat zowel bezoekers als Google, soepel door je website kunnen klikken en alles kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Snelheid optimalisatie
Eén van de belangrijkste werkzaamheden van technische SEO van dit moment is toch wel het verbeteren van de snelheid. 40% van de bezoekers die langer dan 3 seconden moeten wachten, haken af en gaan op zoek naar de volgende website. Het is dus belangrijk om je website zo snel mogelijk te maken.

Crawlen en indexeren
Een website moet voor Google goed toegankelijk zijn, zodat de pagina’s goed geïndexeerd kunnen worden. Een duidelijke interne linkstructuur zorgt ervoor dat bezoekers en Google je pagina’s kunnen vinden.

Voorkomen van 404’s
Een 404 is een melding die gegeven wordt als een bezoeker op een pagina belandt die niet meer bestaat. Dat kan gebeuren als je de pagina hebt verwijderd omdat hij bijvoorbeeld verouderd is, of als je de URL hebt aangepast. Een 404 is een signaal naar Google dat je website over fouten beschikt. Gebeurt dit een keer, is er natuurlijk niets aan de hand. Maar als je website over veel fouten beschikt, kan dat invloed hebben op je rankings.

Een manier om dit op te lossen is door de niet meer bestaande pagina door te verwijzen (redirecten) naar de juiste pagina. Zo komt je bezoeker (en Google) op een pagina die wel werkt en is je probleem opgelost.

Dit zijn een aantal voorbeelden van werkzaamheden die onder technische SEO vallen. Meer hierover lees je op mijn uitgebreide pagina over technische SEO.

Autoriteit

De derde en laatste pijler van SEO: autoriteit. Onder autoriteit wordt de populariteit en betrouwbaarheid van je website verstaan. Er zijn verschillende onderdelen die hieronder vallen. De belangrijkste licht ik hieronder aan je toe:

Linkbuilding
Verreweg de grootste impact op je rankings, al zegt Google van niet. Linkbuilding is het verkrijgen van een stem van een andere website naar jouw website. En die stem krijg je met behulp van een backlink. Zo’n link is een signaal naar Google waarin eigenlijk gezegd wordt: Deze website is een geschikte website, neem eens een kijkje!

Als dat dan ook nog eens gebeurt op websites die in jouw markt bekend zijn, dan geeft zo’n backlink je een enorme betrouwbaarheid boost. Google ziet je dan eerder als een website die thuishoort in de rankings op een relevant zoekwoord.

Leeftijd van je website
Niet alleen linkbuilding, maar ook de leeftijd van je website speelt een belangrijke rol bij je autoriteit. Het gaat daarbij dan met name over de leeftijd van je domeinnaam. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf dat pas net is gestart, maar maak je daarvoor gebruik van een domeinnaam die al veel ouder is, dan kan je autoriteit hoger zijn dan je eigenlijk zou verwachten.

Tip: Wil je weten of er in het verleden een website op jouw domeinnaam heeft gestaan? Kijk dan eens op www.archive.org.

Naamsbekendheid van je bedrijfsnaam
Hoe vaak schrijven mensen over jouw bedrijfsnaam? En nog belangrijker: hoe vaak zoeken ze in Google op jouw bedrijfsnaam? Heb je een bedrijf met een lange historie en een bekende naam? Dan zal je een hogere autoriteit hebben dan een nieuwe speler. Als jouw bedrijfsnaam met regelmaat exact in Google wordt ingetypt, speelt dat een belangrijke rol bij je ranking in Google.

Conclusie: wat is nu eigenlijk SEO?

Onder SEO worden alle werkzaamheden verstaan die helpen om jouw website beter vindbaar te maken in Google. Met als doel het verkrijgen van “gratis” potentiële klanten en het versterken van je naamsbekendheid en populariteit.

Begrijp je nu je dit leest volledig wat er bedoeld wordt met SEO? Zo niet: maak dan gebruik van de kennisbank. Hierin vind je meer informatie over:

  • Linkbuilding
  • Onpage optimalisatie
  • Content optimalisatie
  • Conversie optimalisatie
  • Technische SEO
  • Zoekwoordonderzoek
  • Concurrentie analyses
  • Lokale SEO